Does the ear hear?
Ears are here.
The ear produces listening.
The ear resounds.
The ear is multiple.
The ear is controlled.
The ear is fragmented.
The ear is situated.
The ear is repressed.
The ear produces knowledge.
The ear is deaf.
The ear is killed.
The ear is noise.
The ear is broken.

7. Je suis l’oreille dans toute sa multiplicité. I might exist beyond the spoken and the written. Do I produce situated knowledges? I might be non-human.

3. Ich sollte also hören können oder dürfen. Dies könnte ermöglichen, Verhältnisse und Beziehungen zwischen hörbaren und unhörbaren Klängen sowie zwischen Menschen und Nicht-Menschen herzustellen. Welten von Texturen, die durch das Schweben der Luft die Mannigfaltigkeit ermöglichen. Hören als ein Prozess voller Zweifel. Unsicheres Hören. Unsichtbares Hören.

98. Stimmen, Geräusche oder Klangkörper als Materialität. Fragmentiertes Hören.

76. I might produce a potentiality for hyper-resonance: a sonic plasticity resounding like an infinite reverberation of permanent transformations. A place for sonic imagination? A corridor of affecting frequencies? Feedback? Echoes.

47. Echoing the ear.
“The echo as a physical phenomenon which encapsulates reflection and diffraction is posited on a material level, but it can also act on a symbolic level as a sounding disturbance into traditional subject- object relations. The figure of echo as diffraction, which is both material and semiotic, posits the refusal of simply ‘reflecting the same elsewhere’ and insists upon the metaphor of ‘making a difference.”1

8. Aha! Räume von Hyper-Resonanz? Die mögliche Unmöglichkeit. Der Abbau des Hörens als klangliche Dekonstruktion. Mehrsprachigkeit. Gebrochene Sprache. Nicht-lineares Hören. Sonic Fictions. Das hörende Ohr produziert transversale Subjektivitäten.

29. Digitalised audio governmentality is subjecting the ear. Sonic Interpellation. Psssst! Stille! Regimes of mass surveillance and control. Esoteric marketing coaches and other management gurus are forcing listening into submission while colonising imagination. Droning algorithm? Drowning algorithm!

75. Do I seriously have to listen to this ****? I cannot be closed easily like my sister the eye. There aren’t ear lids yet.

12. A l’écoute de la pensée, s’offrir une halte critique.
“Wir wollen hier die philosophischen Ohren spitzen, das Ohr aufspannen: am Ohr des Philosophen ziehen, um es zu dem hin aufzuspannen, was das philosophische Wissen stets weniger angesprochen oder repräsentiert hat als das, was sich der Sicht präsentiert – Form, Idee, Tableau, Repräsentation, Aspekt, Phänomen, Komposition –, und was vielmehr im Akzent, im Ton, im Timbre, in der Resonanz und im Geräusch anhebt. Schicken wir noch eine zusätzliche Frage voraus, um den bebenden Abstand und die Dissymetrie der beiden Seiten zu markieren, während wir zugleich am Ohr zu ziehen, es zu locken beginnen (doch auch das Auge mit ihm): Es scheint recht einfach, eine klangliche Form – sogar eine Vision – zu evozieren, unter welchen Bedingungen aber könnte man von einem visuellen Geräusch sprechen?”2

32. Das beissende Ohr. L’oreille pourrait donc mordre. Présent, passé et futur s’enchevêtrent tragiquement. Bifurcations? “Mais comme l’avait pressenti Frantz Fanon, la lutte authentique est, dans sa priméité, une affaire de réparation, à commencer par la réparation de ce qui a été brisé.”3 Politique de la réparation. Ainsi donc, l’oreille cassée.

 

 

Anmerkungen

  1. Goh, Annie: Sounding Situated Knowledge: Echo in Archaeoacoustics, Parallax, 23:3, Leeds 2017

  2. Nancy, Jean-Luc: Zum Gehör, Zürich-Berlin: diaphanes 2014

  3. Mbembé, Achille: Brutalisme, Paris: La Découverte 2020

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is an artist whose work blurs the boundaries between noise, politics of sound, audio deconstruction, and artistic research, while transversally exploring sonic imaginations.